Un equip de metges investigadors de l’Institut d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol (IDIAPJGol) i de l’Atenció Primària de l’ICS Camp de Tarragona ha desenvolupat una eina senzilla que permet predir el risc que cada pacient té de patir complicacions cardiovasculars en els pròxims deu anys. Aquesta eina recull la informació a partir de l’anàlisi de dades de més de 5.500 persones majors de seixanta anys amb diabetis tipus 2, a les quals se’ls ha fet un seguiment durant una dècada, i presenta tota aquesta informació en forma d’arbre genealògic. L’objectiu d’aquest instrument és ajudar a identificar els pacients amb més risc per tal de prevenir aquestes complicacions.

La diabetis tipus 2 és una malaltia molt comuna a tot el món, especialment entre la gent gran. A Espanya, molts pacients més grans de seixanta anys amb aquesta malaltia també presenten altres afeccions com la hipertensió arterial o el colesterol alt. Això els posa en risc de patir malalties cardiovasculars greus com infarts, angines de pit, ictus (vessaments o infarts cerebrals) o, fins i tot, la mort, ja que aquests esdeveniments són la principal causa de mortalitat en persones amb diabetis tipus 2.

La novetat d’aquesta metodologia és que utilitza un sistema anomenat arbre de decisió CHAID (Chi-Square Automatic Interaction Detector). És com un arbre amb ramificacions que es divideixen segons les característiques dels pacients, com l’edat, la pressió arterial o els nivells de colesterol i de sucre en sang en dejú, entre altres factors. Això permet classificar els pacients en grups de risc baix, mitjà o alt, per exemple:

  1. Un menor de setanta anys té aproximadament un risc del 13 %, però si presenta hipertensió i un colesterol-HDL (popularment, el “bo”) molt baix, el risc augmenta gairebé del 20 %.
  2. Entre els 70-75 anys, si a més es té el sucre en dejú per sobre de 175-180 mg/dl, el risc ja supera el 25 %.
  3. En majors de setanta-cinc anys, el risc ja és molt elevat (supera el 20 %), però encara augmenta més en funció dels nivells de colesterol-LDL (popularment, el “dolent”), i pot arribar gairebé al 30 %.

Aquest model és especialment útil perquè transforma dades clíniques i epidemiològiques complexes en regles fàcils d’aplicar a la consulta diària del metge especialista d’atenció primària.

En comptes d’utilitzar calculadores poc adaptades per a la gent gran, aquest sistema permet fer una valoració ràpida i prendre decisions personalitzades. Així, per exemple, es pot intensificar el seguiment a la consulta del pacient amb més risc, ajustar-li millor la medicació o promoure canvis en l’estil de vida.

L’estudi, publicat a la revista científica BMC Primary Care, aporta una eina senzilla, basada en dades reals del nostre entorn, que pot ajudar els professionals d’atenció primària a identificar quins pacients amb diabetis tipus 2 més grans de seixanta anys tenen més risc cardiovascular i, d’aquesta manera, poder actuar amb antelació per prevenir complicacions greus.

Referència de l’article

Ribas Seguí D, Forcadell M, Vila-Córcoles A, de Diego-Cabanes C, Ochoa-Gondar O, Lujan FM, Gracia ES. Classification rule for ten year MACE Risk in primary care tarragona older adults with type2 diabetes: a CHAID decision-tree analysis. BMC Prim Care. 2025 Apr 25;26(1):129. doi: 10.1186/s12875-025-02826-w. PMID: 40281435; PMCID: PMC12032696.

ConsultaDraCintadeDiegoCARSalouMaig252.JPG ConsultaDraCintadeDiegoCARSalouMaig25