És una de les conclusions d’un estudi, publicat a la revista Stroke, realitzat per especialistes investigadors del Servei de Medicina Física i Rehabilitació del Joan XXIII.
Especialistes, terapeutes i investigadors del Servei de Medicina Física i Rehabilitació de l’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona han publicat un article a la revista científica, de gran impacte, Stroke, sobre un estudi que explica la rehabilitació de pacients que han patit un Ictus. Una de les conclusions de l’estudi és que els pacients que han patit un Ictus i que els ha produït afàsia (problemes de comunicació) recuperen millor el nivell de comunicació si fan tractament amb realitat virtual.
En l’estudi, els investigadors van tractar en un assaig 17 pacients amb afàsia de Broca crònica (la que es manté a partir dels sis mesos de l’accident cerebrovascular) i els van dividir en dos grups. El grup de control va rebre teràpia estàndard en un entorn de terapeuta-pacient, i el grup experimental va rebre teràpia de realitat virtual. Després de dos mesos de teràpia, els resultats van mostrar que tots dos grups havien millorat significativament en les proves primàries de llenguatge i en les proves secundàries, en que es van avaluar paràmetres com l’accés lèxic i l’execució verbal dels estímuls entrenats. No obstant, només el grup tractat amb realitat virtual va millorar en la freqüència comunicativa i en l’efectivitat en la vida quotidiana en acabar l’estudi i, a més, va mantenir de manera significativa les millores a totes les proves després de 8 setmanes.
Aquest tractament de realitat virtual es dur a terme al Servei de Rehabilitació del Joan XXIII des de 2014 i és un reforç del tractament rehabilitador bàsic. Consta d’un software i una càmera que registra la posició i els moviments dels pacients. Els pacients treballen amb diferents escenaris. Aquells que han tingut seqüeles motores han d’agafar objectes i l’equipament amb realitat virtual enregistra els moviments. Quan hi ha afàsia, treballen dos pacients alhora i intenten comunicar-se entre ells amb dos ordinadors, i ells s’estimulen a fer diferents accions.