La III Jornada de Qualitat i Seguretat dels Pacients del Camp de Tarragona s’ha centrat en la gestió del risc assistencial
L’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona ha acollit la III Jornada de Qualitat i Seguretat dels Pacients del Camp de Tarragona. La trobada, que ha organitzat la Unitat de Qualitat Territorial de l’Institut Català de la Salut (ICS) i de Gestació i Prestació de Serveis de Salut i (GiPSS), ha reunit més de 250 professionals de tots els àmbits sanitaris per compartir presencialment i en línia experiències, estratègies i bones pràctiques en la gestió del risc assistencial.

Sota el lema “Gestió del risc assistencial: prevenció, resposta i aprenentatge”, la jornada ha posat en valor la implicació dels equips sanitaris en la implantació de bones pràctiques i en la identificació, anàlisi i prevenció dels riscos, amb l’objectiu d’avançar cap a una atenció més segura, eficient i de qualitat.
La sessió inaugural ha comptat amb les intervencions de Ione Montalvo, gerenta de l’Hospital Joan XXIII i de GiPSS; Olga Ochoa, gerenta d’Atenció Primària i a la Comunitat de l’ICS Camp de Tarragona, i Montserrat Gens, directora de Qualitat i Seguretat dels Pacients de l’ICS Camp de Tarragona i GiPSS. Les tres han destacat el paper clau dels professionals i la cultura de seguretat com a motor de la millora contínua. La cloenda ha anat a càrrec de Clara Pareja, directora general d’Ordenació i Regulació Sanitària del Departament de Salut.
Durant la jornada s’han presentat experiències relacionades amb diferents bones pràctiques com la prevenció d’errors d’identificació, la seguretat quirúrgica pediàtrica, l’ús segur de la medicació i l’aprenentatge a partir d’incidents.
“Garantir la seguretat de l’atenció que donem als pacients és un repte que implica tots els professionals de la salut. Aquesta jornada ofereix una oportunitat única per compartir coneixement des de la pràctica, per aprendre del que fem bé i també del que podem fer encara millor”, ha explicat Montserrat Gens.
La cultura de la seguretat està immersa en tots els àmbits professionals i té com a un dels grans referents l’aviació, sector que ha adoptat estàndards de prevenció i millora de la seguretat molt exigents. En aquest aspecte, un dels moments més destacats de la jornada ha estat la ponència de Ramon Vallès, pilot d’aviació comercial, amb llicència per pilotar Airbus A330 i A350, que sota el títol “De la cabina a l’atenció sanitària: lliçons de l’aviació per la seguretat del pacient” ha compartit una reflexió inspiradora sobre la importància de la formació, de l’autoresponsabilització i del treball en equip. Vallès també ha subratllat l’obligació de prendre nota i compartir les deficiències de seguretat, quan es produeixen, per extreure’n lliçons i incorporar-les a la millora contínua.
Amb aquesta tercera edició, la Jornada de Qualitat i Seguretat dels Pacients del Camp de Tarragona es consolida com un espai de trobada i aprenentatge transversal, on professionals d’hospitals, atenció primària, atenció intermèdia i emergències comparteixen experiències per avançar cap a un sistema sanitari més segur per a tothom.


