L’EAP Reus 4 reflexiona sobre la gestió de la demanda aguda, la programació per motius i la intel·ligència artificial durant una jornada de treball.

L’Equip d’Atenció Primària Reus 4 (Horts de Miró), dirigit pel Dr. Jordi Segarra, Ester Granado i Lourdes Mercadé, va celebrar divendres passat, 29 de novembre, una jornada de treball, abans de tancar l’any 2024, amb tres taules rodones on es van tocar temes com la gestió de la demanda aguda, que va presentar i moderar el metge especialista en medicina familiar i comunitària de l’EAP Falset, Dr. Albert del Pozo, la programació per motius, presentada i moderada per la coordinadora d’atenció a la ciutadania de la gerència d’atenció primària, Angelina Cortés, i la intel·ligència artificial com a eina d’ajuda a l’Atenció Primària, que va presentar i moderar el metge especialista del CAP Onze de Setembre de Lleida, Dr. Eugeni Paredes.

HortsMiroJornada3 HortsMiroJornadaEsterGranadoJordi

Després, l’equip de treball va poder gaudir amb la conferència de la psicòloga, Emma Barthe. Emma Barthe és experta en psicologia de la salut formada al Sant Vincent Medical Center, Los Angeles (Califòrnia). També està especialitzada en tècniques de modificació conductual i bioinformació a The Drake Institute of Behavioral Medicine, i compte amb una àmplia experiència en el camp del psicodiagnòstic i avaluació de la personalitat. Emma Barthe és la fundadora d’ÚNIC, una Unitat de Psicodiagnòstic i Avaluació de la personalitat a Barcelona i Madrid, enfocada a l’autoconeixement, desenvolupament personal i benestar.

La jornada va obrir debats molt interessants. El Dr. Del Pozo va explicar que en la gestió de la demanda aguda intervenen “la població, el professional i l’empresa o institució”. Va afirmar que “facin el que facin els equips, tindran visites espontànies”. Albert del Pozo va mostrar un estudi que comparava les visites, al CAP Horts de Miró, durant els mateixos dies del mes d’octubre dels anys 2019 (prepandèmia covid) i 2020 (en plena pandèmia covid, sense visites presencials). L’octubre de 2019, els dies analitzats, 460 visites, l’any 2020, 725 visites. El Dr. Del Pozo argumenta que “moltes visites eren de control” i defensa que “la solució no depèn d’augmentar l’agenda, sinó de gestionar l’agenda, per gestionar millor les visites programades”.

En referència a la programació per motius, Angelina Cortés va explicar que “és una eina que tracta d’ajudar a l’administrativa en la gestió de la demanda aguda”. A més, va explicar que per adaptar la demanda a les necessitats d’atenció dels usuaris i compaginar-la amb els processos organitzatius dels centres d’atenció primària, es va implantar la programació per motius, un canvi de model d’accés i gestió de la demanda reactiva (aquella que dona resposta a les necessitats que els usuaris i usuàries identifiquen i demanden activament). El nou model de gestió de la demanda permet:

  • Proporcionar solucions i processos per contribuir a la millora de l’accessibilitat dels usuaris.
  • Incorporar eines per optimitzar l’organització de les agendes dels professionals.
  • Contribuir a la recuperació de la capacitat diagnòstica i el seguiment dels pacients.
  • Col·laborar en la desburocratització de l’Atenció Primària de Catalunya.
  • Homogeneïtzar la resposta a les necessitats dels usuaris independentment del canal d’entrada (web, telèfon o taulell) i el centre que aquests tinguin assignat.
  • Ajudar a assignar el recurs més adequat a cada necessitat perquè, seguint el principi de subsidiarietat, cada professional pugui aportar valor des del seu àmbit de coneixement i expertesa.
  • Donar resposta a necessitats expressades per molts equips en les sessions de treball del Pla d’enfortiment i transformació de l’atenció primària d’homogeneïtzar i sistematitzar la resposta davant de certs motius que provoquen una demanda aguda a l’atenció primària.

No obstant això, durant el debat, van sorgir arguments per part dels assistents a la jornada, com que en la pràctica “hi ha molta variabilitat en els diferents Equips d’Atenció Primària”, que “la programació per motius és molt bàsica” o que “l’administrativa no ha de valorar si el pacient té un mal de gola i ha d’esperar 3 o 5 dies”, entre d’altres.

A la tercera taula de debat, el Dr. Eugeni Paredes va explicar com la pandèmia va fer reflexionar l’equip del CAP Onze de Setembre de Lleida, i com van començar a canviar el model de gestió de la demanda i començant a utilitzar la intel·ligència artificial com una eina de suport. L’especialista va afirmar que “tot el que pugui fer el pacient a casa amb La seva Salut, fa que el sistema sigui més eficient”. El Dr. Paredes va explicar com tots els estaments de l’equip assumeixen “molta responsabilitat” per facilitar la feina de tots.

Finalment, el director mèdic de la gerència d’atenció primària del Camp de Tarragona, Dr. Mingu Ribas, va mostrar el suport de la gerència a aquest tipus de jornades participatives i va afirmar que “també serveixen perquè els directius estiguin a prop dels equips”.

HortsMiroJornadaEsterGranado HortsMiroJornada

HortsMiroJornadaEugeniParedes HortsMiroJornadaAngelinaCortes CloendaMingoRibasJordiSegarraJornadaHortsMiro