La Dra. Esther Granado, el Dr. Cristóbal Áñez i el Dr. Francisco Martin, han explicat el projecte amb l’objectiu d’aconseguir reclutar 156 persones que desitgin participar en l’estudi.
Els participants duran a terme formació teòrica, en línia, i formació pràctica a l’aula de simulació de l’Hospital Universitari Joan XXIII.
L’equip d’investigació de l’estudi Efectivitat d’una formació en línia en maniobres de reanimació cardiopulmonar (EFORCP) ha dut a terme avui 16 d’octubre, Dia Mundial de la Conscienciació de l’Aturada Cardiorespiratòria, una roda de premsa al Centre Cívic Municipal Llevant de Reus, per presentar el treball a la població a través dels mitjans de comunicació. Han explicat el projecte la infermera doctorada i investigadora principal, Esther Granado, el coordinador de la Unitat Docent i de l’aula de simulació de l’Hospital Joan XXIII i coautor del treball, Cristóbal Áñez, i el coordinador de l’Àrea de Gestió del Coneixement de l’ICS Camp de Tarragona i de la Unitat de Suport a la Recerca del IDIAPJGol, Francisco Martín.
Finançat per l’Instituto de Salud Carlos III, l’objectiu principal d’EFORCP és determinar l’efectivitat d’un curs de formació en RCP, en línia, i avaluar les competències teòriques i pràctiques dels participants a curt, mitjà i llarg termini. La investigació es desenvoluparà en tres fases: formació en línia, simulacions pràctiques i avaluació de l’experiència.
En primer lloc, el Dr. Martin ha remarcat que la Recerca a l’atenció primària “és una de les forces motrius en l’àmbit assistencial”. A més, ha recordat que “la pandèmia va influir per ‘virtualitzar’ algunes de les formacions” i ha destacat la coordinació necessària entre l’atenció primària i l’hospitalària per dur a terme aquest projecte.
Després, Esther Granado ha explicat les fases de l’estudi i ha afirmat que “es necessiten 156 persones que vulguin participar i que, a més, finalitzin tant la part teòrica com la part pràctica”. La investigadora principal ha explicat les persones que ho desitgin poden accedir a l’estudi a través d’un codi ‘QR’, i que la part teòrica es formalitza “en un espai Moodle, gratuït, en el que és molt important respondre totes les qüestions i també fer el test final”.
Cristóbal Áñez ha explicat que, a la part pràctica que és dur a terme a l’aula de simulació de l’Hospital Universitari Joan XXIII, “els participants es trobaran amb un cas simulat d’aturada cardiorespiratòria i hauran d’afrontar el cas, que es registrarà i es farà una valoració de la qualitat i del temps de resposta”. A més, “la pràctica es repetirà diverses vegades, en un termini de temps, per veure l’eficàcia”.
Francisco Martin ha explicat la importància de traslladar aquesta formació “també a l’àmbit rural, a les àrees allunyades dels principals hospitals, per què la rapidesa de la resposta i la qualitat d’aquesta són determinants per a la persona que pateix una aturada cardiorespiratòria”. En aquest sentit, Esther Granado ha afegit que l’objectiu és “crear una comunitat preparada per respondre a aquest tipus d’emergències”.
Per tant, l’estudi EFORCP no només busca dotar la població de coneixements crucials en situacions d’aturada cardiorespiratòria, sinó que també aspira a incrementar la confiança i la capacitat d’intervenció dels ciutadans en moments d’emergència.
L’equip investigador del projecte està format per Esther Granado, Cristóbal Áñez, Cristina Piñol, Eva Satué, Laia Gené, Domingo Ribas, Elena Taverna, Doina Soltoianu i Mireia Cramp.