L’estudi, liderat per l’Institut d’Investigació i Innovació del Parc Taulí, aporta nova evidència en cirurgia colorectal mínimament invasiva
L’Hospital Universitari Joan XXIII ha participat com a centre col·laborador en un estudi clínic multicèntric, prospectiu i aleatoritzat que demostra que la retirada precoç del catèter urinari, immediatament després d’una cirurgia de còlon mínimament invasiva, millora la recuperació postoperatòria dels pacients sense incrementar el risc de complicacions urinàries. L’estudi ha estat liderat per l’Institut d’Investigació i Innovació del Parc Taulí (I3PT) i s’ha publicat recentment a la revista científica International Journal of Surgery.
El catèter urinari, també anomenat sonda vesical, s’utilitza habitualment durant i després de les intervencions quirúrgiques per facilitar l’eliminació de l’orina. Tradicionalment, aquest dispositiu s’ha mantingut durant les primeres hores o dies del postoperatori. No obstant això, l’evolució de les tècniques quirúrgiques mínimament invasives ha permès replantejar aquesta pràctica i avançar cap a models de recuperació més ràpida i centrada en el pacient.
L’estudi, conegut com a Vesicalcath I-Study, ha inclòs un total de 804 pacients procedents de diversos hospitals de l’Estat. L’Hospital Universitari Joan XXIII hi ha contribuït activament mitjançant el reclutament de pacients, la recollida de dades clíniques i el seguiment postoperatori, com a centre col·laborador de l’assaig.
Els resultats obtinguts indiquen que la retirada immediata del catèter urinari després de la cirurgia no augmenta la incidència de retenció urinària ni d’infeccions del tracte urinari, alhora que afavoreix una mobilització més precoç i més confort del pacient. Aquesta pràctica, a més, s’alinea plenament amb els protocols de recuperació accelerada després de la cirurgia (ERAS) en l’àmbit de la cirurgia colorectal.
La participació del Joan XXIII s’ha desenvolupat des de la Unitat de Coloproctologia, coordinat pel Ricard Sales, del Servei de Cirurgia General i Digestiva, dirigit per la Rosa Jorba, amb la implicació directa dels cirurgians Aleidis Caro i Joan Ferreres, que han format part de l’estudi com a investigadors del centre col·laborador.
Aquest treball reforça el compromís de l’Hospital Universitari Joan XXIII amb la recerca clínica col·laborativa i amb la millora contínua dels protocols assistencials, amb l’objectiu d’incorporar l’evidència científica a la pràctica clínica i d’optimitzar la recuperació i el benestar dels pacients sotmesos a cirurgia colorectal.

